Menu
A+ A A-

Voeding

10 suggesties voor puur eten en leven

1. Eet verse, biologische groenten (kort gestoomd), rauwkost, verse kruiden en 1 stuk fruit per dag;

2. Drink voldoende – gezuiverd en gevitaliseerd – water, 6-8 glazen per dag (niet uit plastic drinken). Meer hierover in mijn boek Water en Zout - onmisbare bron voor gezond leven;

3. Gebruik volwaardig, ongeraffineerd zout;

4. Eet hele, volwaardige (voornamelijk plantaardige), onbewerkte produkten. Voor zoet kun je kiezen uit biologische ahornsiroop, natuurhoning of palmbloesemsuiker.

5. Kies voor goede vetten – biologische kokosolie, koudgeperste rode palmolie, extra vergine olijfolie, roomboter, ghee, arganolie en desgewenst dagelijks een levertraan/boterolie supplement;

6. Eet eiwitten en vetten, zoals vet vlees, kip, vis en eieren, liefst van biologisch-dynamische kwaliteit; weinig koolhydraten - 1 à 2 sneetjes brood per dag is het maximum, of een portie havermoutpap. Eet zuivel in de vorm van gefermenteerde produkten, zoals biologische volle yoghurt of yomio.

7. Breng veel tijd in de vrije natuur door, liefst op blote voeten; dit zuivert je energetische lichaam en geeft nieuwe kracht. 
Slaap regelmatig en voldoende en zorg dat je slaapkamer pikdonker is, zodat je lichaam voldoende melatonine aan kan maken;

8. Kies, áls je kunt kiezen, voeding uit je eigen regio en alleen van de volle grond (geen tomaten en sla in de winter) en als het kan biologisch of, beter nog, biologisch/dynamisch (Demeter keurmerk);

9. Smeer alleen op je huid wat je ook zou kunnen/willen eten want via je huid komt het óók in je lichaam;

10. Je mag elke dag dankbaar zijn voor de gulle gaven van Moeder Natuur.

Meer over voeding

Ons lichaam zit zo in elkaar, dat het prima alle groenten, fruit, vlees, vis, eieren en noten kan gebruiken. Je hebt volwaardige, liefst biologische voeding nodig om goed te kunnen functioneren. Een van de oorzaken voor zwaarlijvigheid is - mijns inziens - ondervoeding, door het consumeren van grote hoeveelheden "leeg" voedsel. Denk vooral aan koolhydraatrijke snacks en suikergoed, brood, koekjes en ontbijtkoek. Vlees wordt steeds meer "verbannen", ook door natuurvoedingsaanhangers. Toch kan matig vlees eten voor sommige mensen goed zijn. Met name in de overgang naar minder koolhydraten. Eet dan wel biologisch/dynamisch vlees van dieren die op een liefdevolle manier behandeld zijn: een verhelderend stukje tekst hierover vind je hier:www.wanttoknow.nl/gezondheid/spirituele-rechten-van-het-dier/ Voorheen stond op deze plek veel informatie over produkten die je beter niet kunt eten. Inmiddels zie ik in dat de enorme aandacht voor het gerommel met ons voedsel, ons in angst gevangen houdt. Iedereen die dat graag wil, kan middels boeken en websites te weten komen hoe treurig het met de hedendaagse (supermarkt-)voeding gesteld is. Lees het, vorm je eigen oordeel.

Tot slot nog wat warm aanbevolen tips:

-De natuur is perfect; elke bewerking die voeding ondergaat vermindert de gezonde eigenschappen ervan.

-Neem het beste voedsel, vanaf de bron: het liefst rechtstreeks uit de moestuin op je bord! Wanneer je op de supermarkt aangewezen bent, geef je voeding dan zijn kracht terug door meteen het plastic te verwijderen en het even buiten in de aarde te leggen. Betrijdingsmiddelen en ander gif kun je effectief verwijderen met natuurtroebele appelazijn. Alles vers gebruiken, zo kort mogelijk stomen of roerbakken.

-Plant wat fruitbomen, een mooie walnoot, bramenstruiken, maak een kruidentuintje. Zo nodig in een flinke bloempot, op je balkon.

-Dat vet slecht voor ons zou zijn, is een fabeltje en op geen enkel (eerlijk) onderzoek gebaseerd. Gebruik gerust roomboter, maar nooit margarine, die van goedkope olie en transvetten is gemaakt. Eet gerust, met mate, een vet biologisch speklapje of vet stoofvlees, daarin zitten makkelijk opneembare voedingsstoffen.

Wanneer wij investeren in het zelf bewust klaarmaken van ons eten, worden we rijkelijk beloond: met een helder bewustzijn, een goed humeur en een gezond en slank lichaam. Geniet ervan.

Superfoods

Op de eerste pagina staan al een aantal aanbevelingen, hoe je op eenvoudige wijze een gezond eetpatroon volgt.
Wil je nog wat extra's doen voor je lichaam, hetzij omdat je ziek bent, hetzij omdat je dit graag voor jezelf wilt doen, dan volgen hieronder een aantal voedingsmiddelen, die ook wel "superfoods" genoemd worden. Superfoods zijn over het algemeen gewone voedingsmiddelen, die een specifieke stof of meedere stoffen bevatten, die ons lichaam beschermen, jong houden en in balans, zodat ziekten als diabetes en kanker geen kans krijgen. 
Superfoods bevatten hoge aandelen mineralen, sporenelementen en vitaminen.
Groen staat bijv. voor chlorophyl (bevordert de opname van zuurstof)
Geel staat voor carotenoïden (belangrijkste anti-oxidant ter voorkoming van kanker)
Rood staat voor lycopeen (belangrijke anti-oxidant)

  • Waterkers
  • Kurkuma
  • Brandnetel
  • avocado
  • peterselie
  • tarwegras
  • appels
  • sprouts
  • knoflook
  • goji-bessen
  • spruitjes
  • zoete bataat
  • kokosolie
  • msm poeder
  • spirulina/chlorella
  • pompoenzaadolie
  • macadamia olie
  • nigella olie (zwarte komijn)
  • rauwe chocolade
  • macapoeder
  • hennepzaadolie

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Login or REGISTREREN